Klaus Wiese – Baraka

  • Catalogue Number: ERA 2042-2
  • EAN: 8594048312420
  • Release date: 01.07.2007
  • Limited editon of 1000 copies
  • Digital Remaster: (P)+(C) 2007 NEXTERA under exclusive license from Klaus Wiese.

Tracklisting

  1. Invocation I  26:12
  2. Invocation II  30:46

Total Time: 56:59

All compositions by Klaus Wiese. Edited and remastered by Klaus Wiese in 2007.Originally released in the early 80's on cassette only, this timeless and legendary album is finally available on CD!

Re-mastered and re-edited by Klaus Wiese himself, this masterpiece rediscovers one of the finest moments in Wiese's discography and his entire music career.

Enjoy a musical adventure with Tibetan Singing Bowls, Tambura, Zither, Ney Flute, voices, bells and field recordings.

Motto:
„If people would know what blessing lies in need they would need nothing but need“

Klaus Wiese explains : BARAKA is an arabic term and means "B l e s s i n g from above".
And this is the idea behind this music, which has its roots in the spiritual tradition of CENTRAL ASIA.
It appears rough from the outside and uncompromising in its melodic shape...
It's devoted to the "point of truth" and meant to purify the listener with "hail and rain" from "misleading" views.
BARAKA was first produced in the early eighties and became a kind of "cult-music", especially in therapeutic circles.
It was designed in a simplistic way with mainly natural instruments like Tamburas, asian harps, voices, bells, wind recorded in the desert and vibes from singing bowls. The simple way of production was meant to keep the "spirit" of direct expression alive...

Now after 25 years we found, it has not lost its charisma and the archaic impact on the psyche is still the same... So it was decided to let it appear again for a new generation of listeners...

Biography and other releases

Links

Review

RECENZE OD JIŘÍHO MAZÁNKA:

"Dostává se nám do rukou nahrávka, kterou sám autor doporučuje všem, kdo duchovně hledají a nalézají. Jeho výrok je o to cennější, že skladby byly ověřeny časem a i po 25 letech, kdy vyšla původní verze Baraky, osvědčují svou sílu. Ta je především v upřímnosti sdělení, v němž je uložena Wieseho letitá duchovní zkušenost. Další síla je v akustických nástrojích a způsobu, jakým jejich zvuk Wiese snímá. To se ukázalo hned u prvních vydaných kazet s tibetskými mísami, které později začal snímat tak jedinečným způsobem, že se o využití jejich samplů ambientní hudebníci ještě stále rvou. Přesto toto vše není pro Wieseho vůbec samoúčelné, protože vždy sleduje vyloženě duchovní aspekt zvuku a ne jen jako zajímavost. Proto si i na Baraku vybral takové nástroje, které toto působení mají. Nejsou to pouze tibetské mísy a větrné zvonky, ale dále především indická strunná tánpúra, citera a případně i vítr nahraný přímo v poušti.
Baraka se skládá ze dvou zhruba stejně dlouhých částí, vždy nazvaných Invokace. Každá Invokace má pět podčástí, hraných na jiný nástroj. Tempo je pomalé, meditativní, statické, udržující si v pozadí nějaký drone, který upevňuje svou nehybností pozornost posluchače.
Arabské slovo baraka znamená "požehnání shora". Tak je třeba také chápat tuto Wieseho hudbu, která má právě v prvním plánu duchovní aspekt působení zvuku a teprve potom vlastní smysl hudební. Proto pro lepší soustředění většinou hraje jen jediný nástroj. Stejným způsobem pracuje s hlasy, případně některými vedlejšími zvuky, aby vznikl dojem prostoru. Do toho právě pomocí hudby vstoupíte a rozpustíte v něm své individuální vědomí. Přeji vám úspěch."